Het boek van Yvonne de Jager gaat over duo’s in de wereld van marketing en communicatie. De Jager interviewde een aantal koppels uit die wereld en probeert te achterhalen wat de magie is achter hun samenwerking.
In haar persoonlijke zoektocht stuit ze op verschillende smaken tweetallen, zoals een getrouwde duo, een familieduo en een duo met leeftijdsverschil. Het meest bijzondere duo in haar boek is solo: Piet Joustra van Hoogovens. Joustra vormde een span met de vader van de auteur, die veertien jaar geleden is overleden. Hier komt de persoonlijke drijfveer van De Jager duidelijk naar voren; de oorsprong van het boek ligt in de bewondering voor haar vader. Het interview gaat - niet vreemd - gepaard met flink wat emotie.
Zelf ben ik deze zomer een samenwerking gestart en vorm ik dus een vers duo met een ander. Daarnaast heb ik ook deze zomer met mijn partner een stichting opgericht. Ik herken daarom veel dingen in het boek en leer ook veel zaken. Over overeenkomsten en tegenstellingen, over privé versus zakelijk en over flow, conflicten en veto’s.
Het boek is volgens mij niet alleen waardevol voor duo’s. Het biedt op basis van verhalen inzichten in hoe je (beter) kunt samenwerken, of je nu een duo bent of niet. De verhalen spelen zich voornamelijk af in de wereld van marketingcommunicatie, ook als je niet in deze branche werkzaam bent dan kun je dit boek gerust oppakken.